Jaký by měl být kvalitní PR článek (aby jej lidé četli)
Článek by měl být hlavně čtivý a zajímavý. Není nic horšího než text, který byl napsán jen proto, aby byl.
Vata, klišé, váhové slovo - jsou všechny zbytečné části textu, které sepsány tak, aby autor dosáhl požadované délky, případně pro zapracování povinných klíčových slov, která vůbec neodpovídají ostatním. A to je úplně špatně.
Základem je mít co sdělit
PR článek je často používán termínem, ale ve svém podstatě je chybný. Většinou slouží takový text k tomu, aby propagoval nějaký produkt nebo službu. V on-line marketingu je obvykle jeho napsání podmíněno použitím již zmíněných klíčových slov. Umisťuje se na weby nebo do časopisů jako placený článek, tedy de facto inzerce. Takový text by měl být správně nazývat advertorial. Ve skutečném PR, tj. Vztahy s veřejností mají za cíl dostat informace na redakční, tedy neplacené stránky. Ale držme se zažité terminologie, jak je PR článek chápán aktuálně v českém prostředí.
PR článek by měl mít konkrétní obsah, který je pro čtenáře přínosný. Není k desetkrát vycházaný produkt ani jeho vlastnosti, které byly vynaloženy za každou cenu. Takový článek si čtenář přečte skutečně ze zájmu a propagované informace se k němu dostanou v podstatě mimoděk. Skutečně kvalitně napsané články uvádějí propagované informace jen jednou, dvakrát a úplně na. Zbytek textu se týká tématu, jsou zde fakta nebo další informace související s tématem.
Jak ho napsat
Důležitý je titulek. Pokud nezaujmete, čtenáři nebudou mít důvod se podívat jak text pokračuje. Již v prvním odstavci by se měly objevit nejdůležitější informace týkající se výrobku nebo služby, které chcete propagovat článkem, a to výstižně a stručně. Již podle prvních věcí lze zjistit, který text psal, zda vůbec rozumí danému problému, ovládá psaní a gramatiku a hlavně zda píše pro čtenáře daného webu nebo časopisu.
Tím se dostáváme k cílové skupině. Pokud píšete o novém vývojářském projektu pro web zaměřený na mladé rodiny, bude text vypadat jinak než když se o tom samém projektu píše do finančního časopisu, který se zaměřuje na investory. Zatímco rodiny budou zajímat, jaký je okolí, kolik je tam školky, školky, dětské hřiště a příležitost jak jíst ležérní čas, investor zaujme raději cenu bytu, informace, pokud existuje nějaká sleva při platbě bez mýtného, jaký je počet bytů v domě, jejich vybavení, jaké jsou reference daného developera, jak se vyvíje ceny bytů v lokalitě apod.
Formát článku
Text by neměl být v jednom bloku, ale je vhodný pro členění do odstavce, případně doplněný o mezitity. Nejzajímavější informace můžete zvýraznit třeba zatučovacím, použít v textu odrážky a pokud je k dispozici, tak můžete článek obohatit o grafy. Klíčová slova mohou, ale nemusí obsahovat takzvaný hypertextový odkaz, tedy možnost prokliknout přímo na webovou stránku produktu nebo společnosti, pro kterou je text napsán. Klíčová slova pomáhají vyhledávačům článek snáze najít, ale nikdy by neměla být do textu vloženo násilně. Zadání typu "klíčové slovo musí být v každém prvém větě odstavce a titulku" jsou noční můrou každého řádného copywritera.
PR článek sekretářka nenapíše
Nebo možná píše, ale nebude moc ke čtení. Opravdu nenechávejte psaní na někom, který pro talent nemá talent. Ani jeho napsání nevěřujte úzce zaměřeným odborníkům. Jejich problémem je, že se pohybují v určité terminologické bublině, píší pouze odborníci a nejsou schopni podávat svou oblíbenou téma tak, aby pochopili i čtenáře, tedy převážně laici. Ale i mezi profesionálními copywritery si vybírejte. Než někomu zadáte práci, chtějte vidět, co již napsal. Vyplatí se ti to.