Linkbuilding (někdy také link building) znamená česky budování zpětných odkazů. Jedná se o jednu z metod optimalizace webové stránky pro vyhledávače a v důsledku toho také zviditelnění obsahu webu.
To je důležité pro zvýšení pravděpodobnosti, že si někdo nejen přečte odkaz na daný web, ale také, že na něj klikne. Čím větší je počet takových odkazů, tím vyšší je šance, že se obsah dané webové stránky dostane ke správnému příjemci, tedy k potenciální cílové skupině daného webu). Cílem linkbuildingu tak je této cílové skupině co nejvíce zjednodušit cestu na cílový web, zvýšit počet tzv. konverzí (návštěva webu, kliknutí, registrace, vznesení dotazu, odeslání objednávky atd.) a také zlepšit pozici webové stránky ve vyhledávačích (Google, Seznam).
Metody linkbuildingu
Linkbuilding využívá různé metody a jejich kombinaci. K výběru té správné je nutné nejdříve provést důkladnou analýzu a pak stanovit strategii a konkrétní taktiku, přičemž profesionál jasně ví, které metody jsou legální a bezpečné a které by sice mohly přinést krátkodobý efekt, ale v dlouhodobém horizontu by mohly web poškodit.
Nejčastějšími metodami jsou:
- Registrace do katalogů
- Nákup odkazů
- Výměna odkazů
- Publikování článků na jiných webech
- Účast v diskuzních fórech, komentování článků, sdílení obsahu a další podobné aktivity
- Vytváření podpůrných mikrostránek a propagačních blogů
- Spolupráce s jinými bloggery, youtubery a dalšími osobnostmi v online prostoru
- Komunikace na sociálních sítích
Jak to funguje
Linkbuilding zajišťují profesionálové, kteří znají situaci v online prostoru a jsou schopni najít vhodné partnery, na jejichž webech jsou umístěny zmínky a odkazy na cílovou stránku. Ale ne jakékoli. Je třeba najít partnery, na jejichž weby potenciální zákazníci chodí. Přehnáno do extrému - sebelepší partnerství mezi prodejcem pneumatik a cukrárnou zřejmě ke kýženému cíli nepovede, ale zpětné odkazy na webech zaměřených na motoristy v tomto případě smysl mají.
Linkbuilding je buď placený, což znamená, že platíte jak čas linkbuildera, tak i získané zpětné odkazy, nebo neplacený (platíte jen čas linkbuildera). Za kvalitnější, bezpečnější a pro reputaci webu výhodnější jsou považovány odkazy neplacené, ale je na znalostech a kreativních schopnostech linkbuildera, jak se mu je podaří takové odkazy zajistit.
Existuje nepřímý linkbuilding nepřímý, kdy na cílový web není odkazováno přímo, ale přes jiný web, který na cílový web odkazuje. Pomoci to může, ale ve srovnání s přímým linkbuildingem je to daleko méně efektivní.
Obvyklý postup práce při vytváření linkbuildingu pro klienta:
- analýza výchozího stavu (co dělá klient, jaké je jeho postavení na trhu, jaké jsou jeho cíle, další požadavky klienta…), včetně dotazníku pro klienta a zhodnocení jeho webu
- rozhodnutí, zda je či není vhodné investovat do linkbuildingu
- podrobnější analýza webu, případně doporučení obsahových změn, analýza dat z Google Analytics, včetně analýzy odkazového profilu webu klienta i jeho konkurence
- stanovení strategie a taktiky
- konkrétní realizace (jednorázové i dlouhodobé kroky)
- vyhodnocení
I když se to může na první pohled zdát celkem jednoduché, je lépe objednat si linkbuilding i související aktivity (třeba psaní článků, bloggů, správu profilů na sociálních sítích atd.) u specializované firmy. Posilovat povědomí o vlastním webu systémem pokus – omyl by se totiž nemuselo vyplatit a náprava škod by mohla být dlouhá, poměrně komplikovaná a tím i drahá.